Formule na vodě

Řev motorů, vůně paliva, rychlost beroucí dech. Co vám to připomíná? Moto GP, Velkou cenu F1? A co HydroGP – formule na vodě. Že neznáte? Nevadí! Při Dnech Kralup se nám podařilo vyzpovídat jednoho z nejlepších českých pilotů Hydro GP a kralupského rodáka Davida Loukotku.

Zde jsou odpovědi na naše zvídavé otázky:

Davide, přibliž nám závody motorových člunů – kolik závodů je za sezónu, v jakých se jezdí kategoriích a v jaké kategorii závodíš ty?

Jde o závody motorových lodí. Ve světě se pou-žívá název Hydro GP (seriál závodů ME a MS). Kategorie, které se věnujeme, je označena F250 a F350. Kategorie se rozdělují podle obsahu motoru lodě. Typů a druhů lodí je mnoho, v lodi se buď leží nebo sedí. Jezdí se seriál závodů ME což jsou čtyři závody a jeden závod MS. K tomu se účastním seriálu mistroství Německa IDM 350. K těmto titulárním závodům jsou ještě nějaké malé závody na Slovensku, které jsou vhodné k testování. Protože jezdíme dvě kategorie, tak to vychazí na 10 až 12 závodů za sezónu, k tomu je třeba připočíst testování a promo akce. Prostě od dubna do konce září moc volna není.

Jak vypadá tvoje loď a jak se řídí?

Moje loď je italské výroby, kterou staví multi světový šampion Tiziano Trombetta. Momentálně jde o nejlepší loď na světě. Materiál se používá karbon/kevlar stejně jako u F1. Motory používáme od dalšího Itala Carlo Verony VRP. Jsou to dvoutaktní ryze závodní speciály a jako palivo se užívá metylalkohol. Motor o obsahu 250 ccm má něco přes 110 HP a motor 350 ccm kolem 140 HP. Rychlosti se pohybují kolem 175 km/h při 14000 otáček za minutu. Životnost motoru je jak kdy. V lodi se leží na břiše, hlavou dopředu, jednou rukou se drží volant, druhou rukou se ovládá plynová páka. Jednou nohou se zdvihá ponor vrtule ve vodě a druhá ovládá otevírání výfuku. Jelikož motor má jen jeden převod, je ovládání výfuku velmi důležité pro jízdu. Loď nemá žádné brzdy.

Kdo tě k závodů lodí přivedl a jaké jsou tvoje prvotní vzpomínky?

Já se u závodů snad narodil. Můj táta byl ve své době jeden z nejlepších jezdců v kategorii R1, která byla velmi rozšířená u nás i v Evropě. Díky tomu že jsem s ním jezdil na každé závody, nemohlo to dopadnout jinak, než tak, že jsem od mala chtěl mít svoji závodní loď.

Jaké jsou tvoje největší úspěchy?

Největšími úspěchy jsou 2x 3. místo na MS 350, 3x 2. místo na ME (250/350), 1x 3. místo v ME 350, mistr Německa a několikanásobný mistr ČR.

Kdo je tvůj vzor?

Největší vzor jezdeckým stylem je určitě táta, pak Marian Jung, René Behncke, Tomáš Čermák, Jay Price. Ono je víc jezdců od kterých se dá učit. Stačí se dívat a najít si to dobré.

Rozjíždíš nový tým. Jak dlouho už na tom pracuješ a co všechno to obnáší, aby fungoval?

Začátek byl neplánovaný, vyplynulo to ze situace a je to celkem dost čerstvé. V dubnu jsme začali podnikat první kroky a postupujeme krok za krokem a doufám, že se nám povede to co si přejeme. V týmu nejsou jen lidé z ČR. Díky přátelům z Itálie a Německa byl rozjezd trochu snazší. Nejdůležitějšími lidmi v týmu jsou má snoubenka Kateřina Klimešová a můj dlouholetý kamarád Karel Kramer. Bez těchto dvou by nebylo nic. Doufám, že postupem času se k nám připojí další, kteří budou věřit ve stejný sen a vizi.

Kde rád závodíš a jaká je tvá oblíbená trať?

Rád závodím všude. Mezi nejoblíbenější tratě však patří Lauffen a Kriebstein v Německu, polský Mysliborzs a u nás Roudnice nad Labem.

Jak moc je tento sport náročný fyzicky, psychicky i finančně? A jak se na závody připravuješ?

Ono se to na první pohled nezdá, ale fyzicky je to celkem náročné. Jezdec během rozjížědky vydá spoustu energie, musí zkloubit pohyby všech končetin. Snažím se číst vodu, hlídat poryv větru a ještě mít přehled o ostatních lodích.
Finančně jde o celkem náročný sport. Samozřejmě jde o to na jaké úrovni chcete závodit, sezona může vyjít na 100.000 Kč, ale může se vyšplhat i na pěti násobek. Jsou i finančně méně náročné kategorie, ve kterých je vhodné začít a kde vám stačí kanystr benzínu na závod.
Fyzičku si udržuji badmintonem, během a jógou.

Davide, jak trávíš svůj volný čas, jak relaxuješ a zbývá ti volno na koníčky?

Volného času moc není, ale když už se najde, tak je fajn procházka se psem, sauna a hlavně být se svou rodinou a přáteli.

Jaká je Tvá sportovní meta – cíl, kterého chceš dosáhnout?

Takový ten největší sen je být mistr světa a Evropy, dostat se do F1H2O, pomoci propagovat závodění u nás a dostat k závodům víc lidí a dětí.

Jaké je tvé sportovní a životní motto?

Sportovní je jednoduchý: „GO FAST, TURN LEFT“. Protože v závodech se zatáčí vždy doleva. A v životě: „Chovej se k lidem a ke zvířatům tak, jak by si chtěl, aby se chovali oni k tobě“.

David je člověk, který má svůj sen, za kterým si jde. Má kolem sebe spoustu přátel a fandů, kteří mu drží palce a podporují ho. To bylo vidět i na Dnech Kralup, kdy byl neustále v obležení a dostat se k němu bylo někdy nad lidské síly. Je to typ člověka, který začínal od píky a má svůj vzor ve svém otci.

autor: Jitka Buková
foto: archiv Davida Loukotky